Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Fauske, Laila Belinda"
-
Approaching the concept of research in the 5-year teacher education programme in design, art, and crafts An analysis of the Norwegian national curriculum regulations
Fauske, Laila Belinda (Techne Serien;, Peer reviewed; Journal article, 2022)In 1976, a master’s programme in art and design education was established at two pedagogical institutions in Norway. The programme can be seen as the first step in developing field-specific research education for professional ... -
Boteh : som et transkulturelt ornament
Masuleh, Maryam Zadrafii (Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven i formgiving, kunst og håndverk, har som hovedtema å finne de potensialene som flerkulturelle elementer kan ha i undervisningen i faget kunst og håndverk i den norske skolen. Utgangspunktet for ... -
Design som dannelse - En undersøkelse av og for strikking gjennom designmetodikk
Hamm, Andrea Dahlin (Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i eget entreprenørskap: Hvordan kan design, hvis mål er å fremme strikking, bidra til dannelse? Denne oppgaven tar utgangspunkt i en digitalisert verden, der innovasjon fremmes som løsning på de store ... -
E-textiles: An interdisciplinary approach. Problem solving in an educational context
Strand, Kari Saasen; Haakonsen, Peter; Fauske, Laila Belinda (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 13 Nr 6 (2020): Utdanning for ny praksis - teknologi, design og bærekraft på tvers I. Temanummer, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-31)This article aims to shed light on e-textiles as a fusion of different skills. The empirical starting point is a workshop on e-textiles offered to a group of teachers attending a continuing education course in art and ... -
Editorial Track 02: Empowering Critical Design Literacy: Exploring Practices, Discourses and Implications in and Across Design Education from Kindergarten to PhD
Lutnæs, Eva; Brænne, Karen; Homlong, Siri; Hofverberg, Hanna; Maus, Ingvill Gjerdrum; Fauske, Laila Belinda; Reitan, Janne Beate (DRS Learn×Design 2021: 6th International Conference for Design Education Researchers;Volume 1, Conference object, 2021)In track 02, we invited design researchers and educators to explore, and crack open critical design literacy as a subset of design literacy. At the core of critical design literacy, we suggested the ability to connect to ... -
Fra Lytting til Soloing. Hvordan jazz-impro. kan belyse en arbeidsprosess i grafikk.
Syvertsen, Nora Thoner (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan et litteratur-review knyttet til begrepene «lytting, komping og soloing» fra jazz-improvisasjon, og forutsetningen «trygghet og tillit», kan belyse en arbeidsprosess i ... -
Learning to create images with computer code
Haakonsen, Peter; Fauske, Laila Belinda (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 4 (2021): Norwegian papers from the the Academy for Design Innovation Management Conference – ADIM 2019. Special Issue /, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-29)Programming is becoming a part of the school curricula in Norway both in lower and upper secondary education – this includes subjects such as art, design and craft. What can programming contribute to the learning processes ... -
Narrowing the gap between general design education and higher education in design
Fauske, Laila Belinda (Chapter; Peer reviewed, 2017)This paper illuminates the 13-year run for general design education, which developed in response to the art and design education community’s ability to build an academic community originating ... -
Naturkunst for kunst og handverk: Ei praktisk estetisk undersøking av naturkunst sitt fagdidaktiske potensial for grunnskulefaget kunst og handverk
Hustadnes, Nikoline Bjåstad (MEST;2022, Master thesis, 2022)denne masteroppgåva er naturkunst undersøkt gjennom ei praksisleia forskingstilnærming. I samband med Kunnskapsløftet 2020 og nyare forsking er naturkunst løfta fram som aktuell praksis i kunst og handverkfaget og skulen. ... -
Nettbrett i kunst og håndverk - Muligheter og utfordringer
Hjelmberg, Janne H. (Master thesis, 2015)Masteroppgavens overordnede tema er digital kompetanse i skapende kontekst med nettbrett. Masteroppgaven befinner seg i spenningsfeltet mellom det praktisk-estetiske og det teoretiske. Oppgavens perspektiver knytter ... -
Om deling av Kunst og håndverk - med fokus på kjønn og fagets egenart: En kritisk analyse fra debatten om deling av Kunst og håndverk, 2016-2017
Tønder, Malin (MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har som intensjon å analysere en faglig motsetning i argumentasjonen mot deling av faget Kunst og håndverk på ungdomsskolen i 2016/2017. Med kritisk realisme som vitenskapelig ståsted, og kritisk ... -
Optiske Illusjoner En studie av optiske og tvetydige illusjoner
Sukkestad, Liv Irene (Master thesis, 2016)Dette masterprosjektet har til hensikt å øke bevisstheten om optiske illusjoner i estetiske fag, med den følgende todelte problemstillingen: 1. Hvordan kan en bevisst oppbygging av komposisjon i et bilde skape en tilsiktet ... -
Profesjonskunnskap: fag, forskning og praksiserfaring- perspektiv på lærerutdanning i design, kunst og håndverk
Fauske, Laila Belinda (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 13, Nr 5, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-24)Rammeplan for 5-årig lærerutdanning i praktiske og estetiske fag ble vedtatt juni 2020. For design, kunst og håndverk innebærer dette at 3-årig faglærerutdanning med master opphører. Lærerutdanningen skal være både ... -
Rammefaktorer og handlingsrom: En kritisk diskursanalyse av diskusjonene i fagmiljøet og stortingspolitikken rundt rammefaktorene for kunst og håndverk i grunnskolen.
Heffermehl, Marit Birgitte (MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som intensjon å analysere diskusjonene i fagmiljøet i kunst og håndverk og stortingspolitikken omkring rammefaktorer i grunnskolefaget kunst og håndverk. Utgangspunktet for temaet er fagfornyelsens ... -
The Reflective Citizen : General Design Education for a Sustainable Future
Digranes, Ingvild; Fauske, Laila Belinda (Chapter; Peer reviewed, 2010)With the Norwegian 2006 curriculum, the thoughts of a global responsibility in terms of a wide understanding of sustainability was introduced in general education in Art and Design education from 1st grade through lower ... -
Reforhandling av kunnskapsgrunnlag. Forskning og fagutvikling med utspring i designdidaktikk
Fauske, Laila Belinda (Peer reviewed; Journal article; Journal article, 2016)I 1960 erstattet Forming de tre fagene Tegning, Håndarbeid og Sløyd i norsk grunnskole. På dette tidspunktet hadde ikke miljøet rundt skolefagene mulighet for egen forskning. Forskning var forbeholdt universitetsmiljøene, ... -
Språklege formuleringar og perspektiv på kunst: Ein kritisk diskursanalyse av læreplanar i den vidaregåande skulen mellom 1976 og 2016 med utgangspunkt i programfaget Kunst og visuelle verkemiddel
Stikbakke, Gjertrud Grødem (MEST;2019, Master thesis, 2019)I denne avhandlinga undersøkast læreplanar for den vidaregåande skulen i perioden 1976-2016. Gjennom perioden har ulike idéar og strømningar påverka det kunstfaglege innhaldet i læreplanane i fagfeltet. Med kritisk realisme ... -
Tekstilaktivitet anno 1960 i lys av ansvarlig kreativitet Mellom skapende krefter og virkelighetsnære oppdrag
Fauske, Laila Belinda; Haakonsen, Peter (Peer reviewed; Journal article, 2023)I 1960 ble håndarbeid, sløyd og tegning slått sammen til faget forming i Norge. Hovedmålet for faget var å kultivere skapende krefter og estetisk følsomhet. Mens forming har blitt beskrevet som et individfrigjøringsprosjekt, ... -
Verktøy for underveisvurdering i Kunst og håndverk: Et innblikk i to lærere sine erfaringer
Høiseth, Sondre Kvist (MEST;2019, Master thesis, 2019)Vurdering for læring var navnet på satsingen som startet i norske skoler i 2010. Denne kom som en reaksjon på omfattende nasjonal- og internasjonal forskning som demonstrerer tydelig sammenheng mellom vurderingspraksis og ...